17 okt. 2011

Upp till bevis

Igår var jag i Uppsala på Sy-Lan som det heter där jag träffade ett par duktiga sömmerskor. Vi träffas och syr och delar erfarenheter. Det är himla roligt. Ett extra plus är att man får jobba ostört och då får man mycket gjort.


Jag hade en del mössbeställningar som blev färdiga och så började jag på en kofta till mig själv i det underbara tyget Blå violer från Znok Design.Inspiration till spetsdetaljen har jag hämtat från Wcollection som gör underbara snedkoftor.


Jag har våndats lite över detta projekt då jag inte riktigt vetat hur jag skulle gå tillväga. Hur gjorde jag?


-Tog ett tröjmönster från Ottobre design som jag modifierade lite genom att lägga extra sömnsmån på framstycket. 
-Sydde ihop bakstycket med framstycket uppe vid axeln. Satte på ärmen som jag gjorde i avvikande färg. 
-Misstag 1: Klippte med för lite sömnsmån på framstycket.
-Misstag 2: Började med att kanta halsen innan jag sydde fast en vita knappkanten. Detta bidrog till att spetsen jag sytt fast inte räckte.
-Misstag 3: Klippte spetsen för kort till framsidan.


Vilken tur att man lär av sina misstag. Jag är jättenöjd med resultatet och tycker färgkombon blev jättebra. Nu ska jag bara göra finliret och sätta på knappar. Här kommer iallafall en förhandstitt.


Viol kofta med spetskant.


Dessa mössor blev klara till beställarna. Molnmössa, Fleecefodrad Ooga booga mössa och Fleecefodrad Ugglemössa.




I det stora hela var det en jättebra dag. Min Overlock fick för sig att börja krångla. Tråden gick av stup i kvarten. Väldigt irriterande. Åtgärdade detta med att göra rent den. Men det tog sin lilla tid.


Nu ser jag fram emot nästa träff som vi ännu inte spikat.





1 kommentar: